profesja.com.pl

profesja – biznes, finanse, praca

organizacja czasu pracy
Praca

Dobra organizacja czasu pracy to mniej stresu

Optymalna organizacja czasu pracy – jak właściwie powinna wyglądać? Stres jest wszechobecny w codziennym życiu zawodowym. Zaczynasz dzień z zapałem, ale dzwoni telefon, koledzy pilnie potrzebują dokumentów, a Twój szef ma dla Ciebie nowe ważne zadania, które trzeba pilnie wykonać. Dobrze rozpoczęty dzień mija szybko, ale ciągłe napięcie i presja determinują Twoje działania.
Jak optymalnie zorganizować czas pracy i nie dać się pokonać stresowi?

Optymalna organizacja czasu pracy – zrób to sam

Godziny pracy są obecnie bardzo aktualnym tematem. Coraz częściej w internecie pojawiają nagłówki: „Prawo pracy a niepełny wymiar godzin” lub „Elastyczne godziny pracy”.
Elastyczny model czasu pracy jest oparty na zaufaniu. Może nie tylko przeciwdziałać stresowi, zapewnia też więcej czasu dla rodziny.
Jednak takie rozwiązania nie zawsze są możliwe. W takim przypadku trzeba samodzielnie zoptymalizować swoje godziny pracy. Jest to możliwe dzięki odpowiedniemu planowaniu i organizacji.

Często sami doprowadzamy do sytuacji stresowych

Nieustannie dzwoniący telefon, przełożeni i współpracownicy, którzy spontanicznie zlecają nam nowe zadania – bardzo często postrzegamy stres jako nieunikniony, a przede wszystkim jako czynnik zewnętrzny, na który nie mamy żadnego wpływu.
Jednak często sami sobie jesteśmy winni. Większość ludzi nie potrafi się zorganizować. Odkładają zadania i kończą je na krótko przed terminem, a w konsekwencji piętrzy się stos dokumentów, koledzy narzekają, szef się złości, równowaga między życiem zawodowym a prywatnym zostaje zakłócona.

Dobra organizacja to podstawa

Kiedy góra zadań rośnie, stres i frustracja są nieuniknione, dlatego najważniejsza jest organizacja. Pozwala uniknąć chaosu i niepotrzebnych nerwów.

Zorganizuj swoje miejsce pracy

Świadomie stwórz zorganizowaną przestrzeń i utrzymuj swoje miejsce pracy w porządku. Ci, którzy rano zastają uporządkowane biurko, rozpoczynają dzień bardziej zrelaksowani i mogą lepiej wykorzystać swój czas. Po wykonaniu każdego zadania poświęć kilka minut, aby odłożyć wszystko na właściwe miejsce, ułóż i posortuj papiery.
Aby móc optymalnie zorganizować i wykorzystać swój czas pracy, potrzebny jest przegląd nadchodzących zadań i projektów. Tak więc pod koniec dnia zbierz wszystkie swoje notatki, zrób listę i ustal priorytety.
Ważne jest, aby umieścić wszystkie zadania do wykonania w jednym miejscu, aby dzięki temu szybko uzyskać przegląd tego, co się dzieje.
Taka lista będzie podstawę do planowania kolejnego dnia.
Ustalając priorytety, pamiętaj, aby zaplanować ważne zadania na początek dnia. Nasz mózg jest rano bardziej wydajny niż po południu, a przetwarzanie skomplikowanych zadań jest łatwiejsze w tym czasie.
Pamiętaj też o regularnych przerwach. Po krótkiej przerwie, ze świeżą głową łatwiej jest przystąpić do kolejnego zadania.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *